با ما همراه باشید

حکایات مدیریتی

خودکار را زمین بگذار

منتشر شده

در

*خودکار را زمین بگذار!*

 

🖊️دکتر مهدی صانعی

*نشر:* گاهنامه مدیر

■استاد وارد کلاس شد و خودکاری که در دست داشت را به دانشجویان نشان داد و پرسید: وزن این خودکار چقدر است؟

https://chat.whatsapp.com/GfGoycsPTa78QLl2GzGzs7

□هر کسی یه چیزی گفت. یکی گفت ۱۰ گرم، دیگری گفت ۱۵ گرم. اون یکی گفت ۳۰ گرم و …

 

●استاد ادامه داد: اگر من دستم را به سمت جلو باز کنم و این خودکار فرضاً ۲۰ گرمی را ۵ دقیقه در دستم نگه دارم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

○یکی گفت اتفاق خاصی نمی افتد، دیگری گفت شاید دست تان کمی خسته شود و …

 

■استاد ادامه داد: اگر نگه داشتن خودکار ادامه یابد: ۳۰ دقیقه ….. ۱ ساعت …. ۳ ساعت …. ۸ ساعت…. اون وقت چی؟

 

□یکی گفت دستان درد می گیرد، دیگری گفت دست تان بی حس می شود، دیگری گفت توان تان از دست می رود و از پا می افتید….

 

●استاد ادامه داد: هر چقدر این خودکار را بیشتر با دست باز و کشیده نگه دارم انگار خودکار سنگین تر شده و وزن بیشتری به خود می گیرد بطوریکه نهایتاً درد و خستگی بر من غلبه کرده و دست من توان نگه داشتن این خودکار ۲۰ گرمی را نخواهد داشت و از پا درخواهد آمد.

 

○استاد پرسید: برای رهایی از این درد و خستگی، چه باید بکنم؟ یکی گفت باید از دیگران درخواست کمک کنید. دیگری گفت باید دست تان را روی یه چیزی مثل میز بگذارید… امّا یکی از انتهای کلاس با صدای بلند فریاد زد: باید خودکار را زمین بگذارید استاد! استاد گفت آفرین. باید خودکار را زمین بگذارم…..

 

■همه اینها را گفتم که بگم مسائل و دغدغه های ذهنی، هر چقدر هم که کوچک و کم اهمیت باشند وقتی به مدتی طولانی ذهن شما را به خود مشغول نمایند وزن می گیرند، سنگین و سنگین تر می شوند و نهایتاً، شما را از پا درخواهند آورد.

 

□مسائل و دغدغه های حل نشده، در ذهن شما رسوب کرده و به تدریج، انرژی شما را تحلیل می برند، دقیقاً مشابه برنامه ای که روی موبایل تان باز است. درست است که شما فعلاً با آن برنامه کار نمی کنید اما آن برنامه در حال مصرف اینترنت و باطری است. اگر آن برنامه را نبندید این اتفاق تا تخلیه کامل انرژی ادامه خواهد داشت.

 

●مسائل و دغدغه های ذهنی از همین جنس اند. در وهله اوّل، آنها را حلّ کنید. اگر قادر به حلّ آنها نیستید آنها را کنار بگذارید. اجازه ندهید آنها تبدیل به نشخوار ذهنی شما شوند و شما را زمین گیر نمایند.

 

○در این هنگام یکی از دانشجویان از استاد اجازه خواست تا چیزی بگوید. او گفت: بخش زیادی از درد و خستگی دست مربوط به وزن خود دست است نه خودکار! استاد گفت: بله حق با شماست! اینجا خودکار استعاره از یک عامل خارجی است که دست را مشغول خود نگه داشته و خسته کرده است. یک عامل بیرونی هم می تواند ذهن شما را برای مدتی طولانی به خود مشغول کرده و انرژی اش را تحلیل بَرَد.

 

■یاد بگیریم با مسائل و دغدغه ها زندگی نکنیم! یا باید توان حلّ مسائل را در خود تقویت کنید یا توان رها کردن آنها را. وقتی راه حلی برای مساله ای نمی یابید احتمالاً واقعیتی وجود دارد که باید پذیرفته شود. توانایی پذیرش واقعیت ها رمز دستیابی به آرامش در کار و زندگی است.

_______

*بازنشر پیام = گسترش دانایی*

_______

💠 *تلگرام*

https://t.me/gahname_modir

👨‍💻 *سایت*

صفحه نخست

👩‍💻 *اینستاگرام*

www.instagram.com/gahname_modir

_________

🟨🟩🟦🟪⬛⬜🟫🟥🟧

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *