اثر دکتر فاکس!
✍ حسین حسینی پناه
🔴در سال ۱۹۷۳ پژوهش جالبی در رابطه با ارزیابی اثربخشی آموزش توسط آقای «دونالد نفتولین» استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی صورت گرفت که به «اثر دکتر فاکس» شهرت یافت.
🟢در این پژوهش يك بازيگر هاليوود با نام مستعار «دكتر مايرون فاكس» در نقش یک استاد مدعو به كلاس درس تعدادی دانشجو فرستاده شد تا درباره موضوع تخصصی «نظریه بازی ریاضی و کاربرد آن در آموزش پزشکان» به سخنرانی بپردازد.
🔵از او خواسته شد تا در سخنان خود از بيانات متناقض، لغات جعلی، مطالب نامربوط و غير منطقی استفاده كند. سخنرانی این فرد بسيار سرگرم كننده اما خالي از محتوا بود. در پايان سخنرانی، دانشجويان سخنرانی او را بسيار خوب و آموزنده ارزيابی کردند!
🟤اثر دکتر فاکس (Dr. Fox effect) یا «اغواگری آموزشی» یک پدیده روانشناختی است که در آن جذابیت یا شهرت یک سخنران باعث اغوای افراد شده و مطالبی که فاقد پشتوانه علمی و بیمعنی هستند به عنوان مطالب ارزشمند تلقی میشود. همچنین افراد اغلب به اطلاعاتی که به صورت جذاب ارائه میشود، بیشتر اعتماد میکنند؛ حتی اگر آن اطلاعات غلط یا نادرست باشد.
🟠پیامدهای اثر دکتر فاکس در آموزشهای سازمانی میتواند بسیار گسترده باشد. اگر فراگیران بیشتر به سبک ارائه مدرس یا شهرت او تمرکز کنند تا به محتوای آموزشی، ممکن است نتوانند مهارتها و دانش مورد نیاز را فرا گرفته و در شغل خود به کار ببندند.
🟡راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش تأثیر اثر دکتر فاکس در آموزشهای سازمانی:
🔹️اطمینان حاصل کنید که محتوای آموزشی به دقت طراحی شده است.
🔸️از عناصر تعاملی مانند فعالیتهای گروهی، بحث و تمرینات عملی در برنامههای آموزشی استفاده کنید.
🔹️فرهنگ پرسش و پاسخ را در دورههای آموزشی ایجاد کنید تا فراگیران، محتوای آموزشی را با تفکر نقادانه مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند.
🔸️ارزیابی اثربخشی آموزش را جدیتر دنبال کنید.
———
راهنامه مدیر = راهنمای عمل
——————–
👩💻تلگرام راهنامه مدیر
https://t.me/rahname_modir
👨💻تلگرام گاهنامه مدیر
https://t.me/gahname_modir
👩💻سایت
صفحه نخست
👨💻اینستاگرام
www.instagram.com/gahname_modir
_
🟨🟩🟦🟪⬛⬜🟫🟥🟧