با ما همراه باشید

نکات مدیریتی

چرا کیفیت مهم نیست!

منتشر شده

در

چرا کیفیت مهم نیست!

🔴برایان تیل در کتاب خود به نام «خلق برندهای مردم‌پسند» می‌نویسد:
برخلاف تصور رایج، کیفیت محصول یا خدمتی که ارائه می‌کنیم، کمترین نقش را در موفقیت یک برند دارد چون هیچ برندی را پیدا نمی‌کنید که مدعی شود کیفیت ندارد.
https://t.me/rahname_modir
🟢به بیان دیگر، از آنجایی که تمام برندها مدعی‌اند باکیفیت هستند و در واقعیت هم کیفیت بسیاری از محصولات رقیب به هم نزدیک شده است، کیفیت را نمی‌توان یک مزیت و نقطه تمایز برند به حساب آورد.

🔵از سوی دیگر، کیفیت از نظر گروه‌های مختلف مشتریان، معانی گوناگونی دارد. برای نمونه، ساعت باکیفیت از نظر برخی از مشتریان یعنی ساعت «محکم و ضد ضربه»؛ از نظر برخی دیگر، یعنی ساعت «دقیق و درست»؛ از نظر گروهی دیگر، یعنی «زیبا و باپرستیژ».

🟤به همین دلیل، تمرکز روی یک بُعد از ابعاد کیفیت، به معنای از دست دادن مشتریانی است که به سایر ابعاد کیفیت اهمیت می‌دهند.

🟠علاوه بر این، با کیفیت بودن، چیزی است که همۀ مشتریان از یک برند قوی انتظار دارند. با این که انتظار مشتریان از کیفیت برند، بر اساس قیمت برند تغییر می‌کند. مثلاً کیفیتی که از یک دستگاه تلویزیون ۸۰۰ دلاری دارید قابل مقایسه با کیفیت مورد انتظار از یک دستگاه تلویزیون ۱۵۰ دلاری نیست، اما، مشتریان به طور کلی خواهان محصولات باکیفیت هستند.

🟡به همین دلیل، تمرکز روی کیفیت یعنی صرفا تلاش برای برآورده کردن انتظار مشتریان. در حالی که برندینگ یعنی فراتر از انتظارات اولیه و اصلی مشتریان‌مان برویم.

🟣بر همین اساس است که برندهای معروف تلاش می‌کنند جایگاه برندشان را بر مبنای عاملی غیر از کیفیت طراحی کنند.

⚫برای مثال، نیسان ماکسیما، مزدا میاتا، مینی کوپر، هوندا سیویک و لکسوس اِل‌اِس ۴۶۰ همگی خودروهای باکیفیتی هستند. اما توجه داشته باشید که همۀ این خودروهای باکیفیت، جایگاه یکسانی را در بازار ندارند.

⚪هوندا سیویک بر اساس جایگاه «یک خودروی قابل اطمینان» طراحی شده است؛ مینی کوپر همه را یاد یک خودروی کوچک و دوست‌داشتنی می‌اندازد؛ و شعار تبلیغاتی لکسوس اِل‌اِس ۴۶۰ «سودای یک خودروی همه چیز تمام» است.

🔴به عبارت دیگر، هر کدام از این برندها، نقاط تمایز خاص خود را دارند و گروه‌های مختلفی از مشتریان را هدف گرفته‌اند. در این میان، «کیفیت» مبنای تمایز هیچ کدام از این برندها نیست و باعث برتری یکی از آن‌ها بر دیگری به حساب نمی‌آید.
———
راهنامه مدیر = راهنمای عمل
——————–
👩‍💻تلگرام راهنامه مدیر
https://t.me/rahname_modir
👨‍💻تلگرام گاهنامه مدیر
https://t.me/gahname_modir
👩‍💻سایت

صفحه نخست


👨‍💻اینستاگرام
www.instagram.com/gahname_modir
_
🟨🟩🟦🟪⬛⬜🟫🟥🟧

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *