اصل تفاوت در متقاعدسازی
🔴کوین هوگان در کتاب ارزشمند خود به نام «۵۳ اصل متقاعدسازی» مینویسد:
اصل تفاوت بر این اساس بنا شده است که افراد با مقایسه چند چیز با یکدیگر، در نهایت تصمیم میگیرند که کدام یک بهتر است.
🟢برای مثال، یک مشتری بعد از مقایسه چند کالا با یکدیگر و درک تفاوتهای آنها با هم، کالایی که به نظرش بهتر است را انتخاب میکند.
🔵بر همین اساس، فروشندگان تلاش میکنند با استفاده از اصل تفاوت، روی مشتریانشان تاثیر بگذارند و آنها را برای خرید کالای مدنظرشان متقاعد کنند.
🟤برای مثال، فروشنده میتواند یک کالای بیکیفیت را در کنار کالای باکیفیتی که میخواهد بفروشد، قرار بدهد تا به این ترتیب، کیفیت کالای مدنظرش به چشم مشتری بیاید و بتواند تفاوت آن با بقیه کالاها را بهتر درک کند.
🟠یا فروشندهای که میخواهد مشتری را متقاعد کند کالای گرانتر را بخرد، میتواند ابتدا یک کالای لوکس و گران را به مشتری نشان بدهد و از این طریق، انتظارات ذهنی او را بالا ببرد. سپس سایر کالاهای ارزانتر را به مشتری نشان میدهد.
🟡در این حالت، مشتری معمولا کالای گرانتر را میخرد چون تصور میکند این کالا حتما بسیار بهتر از بقیه کالاهاست که گرانتر است.
🟣همین مکانیزم به فروشندگان در فروختن محصولات جانبی نیز کمک میکند. برای مثال، وقتی فردی پول زیادی بابت خرید یک خودرو پرداخت کرده، قیمت لوازم جانبی آن به نظرش چندان زیاد نمیآید و راحتتر تن به خرید آنها میدهد.
⚫یا مثلا وقتی فردی پول هنگفتی بابت خرید یک کفش دوستدوز گران قیمت پرداخت کرده، فروشنده به راحتی میتواند یک واکس باکیفیت و گران را به آن مشتری پیشنهاد کند چون قیمت آن در مقایسه با کفش، بسیار ناچیز به نظر میرسد.
———
راهنامه مدیر = راهنمای عمل
——————–
👩💻تلگرام راهنامه مدیر
https://t.me/rahname_modir
👨💻تلگرام گاهنامه مدیر
https://t.me/gahname_modir
👩💻سایت
صفحه نخست
👨💻اینستاگرام
www.instagram.com/gahname_modir
_
🟨🟩🟦🟪⬛⬜🟫🟥🟧